• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Home

iCar autonieuws

Over allerlei auto's, soms wat motoren en meer

Een halve eeuw veiligheidsgordels bij Opel: een overzicht van cruciale innovaties en vooruitzichten

augustus 4, 2023 by De Redactie Reageer

De veiligheidsgordel heeft in de afgelopen vijftig jaar talloze levens gered. Een van de pioniers in het standaardiseren van dit essentiële veiligheidsvoorziening is Opel. Dit jaar markeert het vijftigjarig jubileum van de invoering van standaard driepuntsveiligheidsgordels in de Opel-modellenreeks. Terwijl we dit belangrijke jubileum vieren, is het de moeite waard om terug te blikken op de evolutie van de veiligheidsgordel, de cruciale rol van Opel in deze ontwikkeling en hoe de toekomst van deze levensredder eruit zou kunnen zien.

Opel’s cruciale rol in veiligheidsgordel ontwikkeling

In 1973, ruim voor de wettelijke verplichting tot het dragen van gordels, begon Opel standaard driepuntsveiligheidsgordels in al zijn modellen te installeren. De Duitse autofabrikant had al vroeg het potentieel van de veiligheidsgordel als levensreddend systeem erkend. Modellen zoals de Opel Kadett, Admiral en Diplomat waren vanaf 1968 al uitgerust met veiligheidsgordels voorin.

Vanaf het begin heeft Opel de publieke perceptie van de veiligheidsgordel actief gevormd. De autofabrikant was een van de drijvende krachten achter de acceptatie van dit veiligheidsvoorziening, en overtuigde zowel medewerkers als het publiek van het levensreddende potentieel van de veiligheidsgordel.

De evolutie van de veiligheidsgordel

Sinds de introductie van de veiligheidsgordel, hebben veiligheidsspecialisten de functionaliteit ervan voortdurend verbeterd. In 1986 introduceerde Opel met de Omega het eerste voertuig met standaard in hoogte verstelbare veiligheidsgordels voor zowel voor- als achterstoelen. Verdere innovaties volgden, zoals de gordelspanner in de Astra F in 1991, en de eerste gordelspankrachtbegrenzers in de jaren 2000.

Tegenwoordig gaat de innovatie verder met de nieuwe Opel Astra Electric, uitgerust met een geavanceerd systeem voor de begrenzing van de gordelspankracht. Dit adaptieve systeem, dat gebruikmaakt van sensoren om de impact van een ongeval te meten, regelt de kracht waarmee de veiligheidsgordel het lichaam opvangt tijdens een botsing zeer nauwkeurig voor maximale bescherming.

De toekomst van de veiligheidsgordel

De veiligheidsgordel heeft zijn waarde bewezen, maar de technologie staat niet stil. De opkomst van geautomatiseerd rijden brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Toekomstige modellen kunnen functies hebben waarbij inzittenden niet per se voorwaarts hoeven te zitten. Dit zal een invloed hebben op hoe veiligheidsgordels worden ontworpen en geïntegreerd in voertuigen. Opel is al druk bezig met het onderzoeken van deze implicaties.

De afgelopen vijftig jaar hebben we gezien hoe de veiligheidsgordel is geëvolueerd van een eenvoudig, maar effectief veiligheidsvoorziening tot een geavanceerd, door technologie aangedreven systeem dat aanzienlijk bijdraagt aan de veiligheid van bestuurders en passagiers. Met de voortdurende innovatie en toewijding aan veiligheid van autofabrikanten zoals Opel, kunnen we erop vertrouwen dat de veiligheidsgordel nog vele jaren zal blijven evolueren en levens zal blijven redden.

Dit delen:

  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Algemeen autonieuws Tags: Adaptieve gordelspankrachtbegrenzer, Autoveiligheid, Geautomatiseerd rijden, Geschiedenis van de autogordel, Opel, Opel Astra Electric, THOR crash test dummy, Veiligheidsgordels

Lees Interacties

Geef een reactieReactie annuleren

Primaire Sidebar

Tags

4D Opel Vizor acceleratie Adaptieve gordelspankrachtbegrenzer Aero-design Auto-industrie Automobili Pininfarina Autonoom Rijden Autosport Autotechnologie Autoveiligheid Battista Edizione Nino Farina California CONCEPT Caravan Salon Düsseldorf coachbuilt Duurzame Mobiliteit elektrisch Elektrische auto's Elektrische crossover exclusiviteit Geautomatiseerd rijden Goodwood Festival of Speed Hybride Voertuigen hyper-Barchetta Kampeerbus Kia Mercedes-AMG GT Mercedes-Benz Vision One Eleven Monterey Car Week Nieuwe modellen Opel Experimental Paolo Dellachà Pebble Beach Automotive Week Pininfarina B95 Porsche Prestaties PURA-ontwerpfilosofie PURA Vision rijervaring Sportwagen Stellantis BEV. THOR crash test dummy topsnelheid veiligheid Volkswagen Wereldpremière

Copyright The Fruitcompany Media© 2025

Beheer cookie toestemming
We gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens zoals bladeren gedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Ga naar mobiele versie
 

Reacties laden....
 

    %d