Er is geen auto zo iconisch als de Porsche 911. Deze auto heeft decennia lang het hart van menig autoliefhebber gestolen. Nu, ter ere van zijn 60-jarig bestaan, introduceert Porsche de 911 S/T. Deze speciale editie is een puristische liefdesbrief aan de essentie van het autorijden, gelimiteerd tot slechts 1963 exemplaren.
Terug naar de essentie
De 911 S/T wordt aangedreven door een 4.0-liter boxermotor die een indrukwekkende 525 pk levert. Het is dezelfde motor die we vinden in de 911 GT3 RS, maar deze keer gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak en een lichte koppeling. Dit maakt van de 911 S/T een waar genot voor autoliefhebbers die houden van het pure gevoel van het rijden. Het is dan ook geen verrassing dat Porsche de S/T tot de lichtste 911 van de 992-generatie heeft gemaakt, met een gewicht van slechts 1.380 kilogram.
Het erfgoed van de 911 S/T
De nieuwe 911 S/T is een directe afstammeling van de prestatiegerichte versie van de eerste 911-generatie uit 1969. Porsche heeft in deze auto de geest van de originele 911 S (ST) overgenomen en deze naar de huidige modelgeneratie gebracht. Het resultaat is een unieke rijervaring, gekenmerkt door een mix van agility en rijplezier.
Lichtgewicht constructie is een sleutelthema in de 911 S/T, van de vleugels tot de koppeling. Porsche gebruikt carbon fiber versterkt plastic (CFRP) voor de motorkap, het dak, de voorvleugels en de deuren. Zelfs de rolkooi, achteras anti-rol bar en afschuifpaneel zijn gemaakt van dit lichte materiaal. Porsche heeft ook magnesium wielen, een PCCB systeem, een lithium-ion startaccu en lichtgewicht glas toegepast om het gewicht verder te verlagen.
De 911 S/T accelereert naar 100 km/u in slechts 3,7 seconden en haalt een topsnelheid van 300 km/u. Een lichtgewicht sportuitlaatsysteem zorgt voor de onmiskenbare soundtrack die hoort bij zo’n rauwe rijervaring.
Een knipoog naar het verleden
Voor de echte puristen is er het optionele ’60 Years of the 911′ Heritage Design Package. Dit pakket is geïnspireerd op de raceversie van de 911 S uit de late jaren ’60 en vroege jaren ’70. Het voegt een Shoreblue Metallic exterieurkleur en Ceramica wielrandkleur toe, die exclusief voor deze variant zijn. Daarnaast kan er een startnummer van 0 tot 99, evenals een decoratieve folie op de deuren worden aangebracht.
De prijs van de nieuwe Porsche 911 S/T begint bij 292.187 euro, inclusief BTW. Het Heritage Design Package kost 17.505 euro extra. Voor degenen die hun nieuwe aankoop willen vieren met een bijpassend uurwerk, biedt Porsche Design de Chronograph 1 – 911 S/T aan voor 11.950 euro.
Het 60-jarig bestaan van de Porsche 911 wordt met deze speciale editie gevierd op een manier die het merk waardig is: met een focus op rijplezier, prestaties en pure, onvervalste emotie. En dat is precies waarom we van de 911 blijven houden, 60 jaar na zijn debuut.
Model | Porsche 911 S/T |
Fuel Consumption (combined) | 13.8 l/100 km |
CO₂ Emissions (combined) | 313 g/km |
Engine | 4.0-litre boxer engine |
Power Output | 525 PS (386 kW) |
Transmission | Short-ratio manual |
0-100 km/h | 3.7 seconds |
Top Speed | 300 km/h |
Weight | 1380 kg (DIN kerb weight, incl. all fluids) |
Price (Base) | 292,187 euros (incl. VAT) |